Grant Cardone: Be Obsessed or Be Average

Grant Cardone: Be Obsessed or Be Average (Légy megszállott vagy maradj átlagos)

Olvasási idő: 13 perc

Miről fogsz olvasni? Ne elégedj meg a második legjobbal a hétköznapi- vagy az üzleti életben.

Sokan annak a tudatában nőttünk fel, hogy az évekig tartó kemény munka és hűség jutalma egy szép nyugdíjcsomag lesz, amely lehetővé teszi, hogy nyugodt álomban töltsük el arany nyugdíjas éveinket. A fenti forgatókönyvben a legizgalmasabb pillanatot valószínűleg a bingójátékok jelentik majd. De ennek nem kell így lennie.

Az egyetlen dolog, ami megakadályoz legvadabb álmaid megvalósításában, az a kudarctól vagy az elutasítástól való félelem – és az ambíció hiánya. De ha egyszer elkezded kihasználni a megszállottsággal járó hatalmas erőt és szenvedélyt, a félelmeidet a saját előnyödre fordíthatod. Akkor már úton leszel a nagy ambíciókkal járó határtalan jutalmak felszabadítása felé.

Ezekben a fejezetekben felfedezheted

  • J. K. Rowling sikerének titkát;
  • hogy mit taníthat neked a New England Patriots az ambícióról; és
  • hogy mi a szerencse abban, ha sokan trollkodnak, gyűlölködnek a vállalkozásodon.

Legyél megszállott, mert így lesz energiád és így leszel kiegyensúlyozott az életben.

Bizonyos időközönként eljön az az idő, amikor a munkában vagy, és úgy érzed, kifogytál az energiából. Amikor a kiégés szélén állsz, két lehetőséged van: vagy kiveszel egy kis szabadságot, vagy megszállottá válsz.

Az átlagember valószínűleg az első lehetőséget választja, de ez nem fog segíteni neked abban, hogy eljuss oda, ahová szeretnél. Ha el akarod érni a következő szintet, akkor megszállottá kell válnod, és mindig a céljaid felé kell törekedned. Ha ez megtörténik, azt fogod tapasztalni, hogy energiát termelsz, nem pedig kimeríted azt.

Ha kimerültnek érzed magad, nézz magadba, és erősítsd meg újra a célodat. Talán letértél a helyes útról?

Amikor a szerző 40 éves lett, fáradtnak és stresszesnek kezdte el érezni magát. Rájött, hogy folyamatosan úton van az USA-ban és az  egyik előadást tartja a másik után. Azokon a napokon, amikor Amerikában ünnepnap volt, Kanadában tartott előadást, és az se volt ritka, hogy úgy ébredt fel, hogy nem tudta, melyik városban van.

Cardone rájött, hogy az utazások és az előadások elvonják a figyelmét az igazi megszállottságáról. Nem azért indult el, hogy szónok legyen; a világ legnagyobb értékesítője akart lenni.

Miután leírta a célját, és újra megerősítette az életcéljait, azonnal megfiatalodott.

Sokan úgy gondolják, hogy a megszállottság kiegyensúlyozatlan élethez vezet, de a szerző rájött, hogy a megszállottság a kulcs mind az energiánk felszabadításához, mind a valódi egyensúly eléréséhez.

A kiegyensúlyozott élet nem arról szól, hogy sok időt veszünk ki a pihenésre és a lógásra. Hanem arról, hogy olyan karriered és annyi pénzed legyen, amire vágysz, valamint rendelkezz jó egészséggel, boldog családi élettel és erős hittel. Ehhez pedig minden egyes pillanatban keményen kell dolgoznod, ami azt jelenti, hogy szükséged van a megszállottsággal járó szenvedélyre.

Ezzel az energiával minden másodpercből a legtöbbet hozhatod ki, például a családi időt összekapcsolhatod az edzéssel, és reggelente magaddal viheted a gyerekeket az edzőterembe, amit a szerző is szívesen csinál.

Ha frissen tartod a rögeszméidet, új motivációt találsz.

Tegyük fel, hogy tudod, mi a szenvedélyed, de a vártnál sokkal kevesebb időbe telt, mire elérted a kitűzött céljaidat. Ebben az esetben nem az a kérdés, hogy hogyan kezdj bele, hanem az, hogy hogyan tartsd fenn magad, és hogyan állj ellen a késztetésnek, hogy minden nap a függőágyadban lustálkodj.

Ez az a pont, ahol a megszállottság is jól jön.

A kivételes karrier nem elégszik meg egy cél elérésével és annak elérésével, hanem célok egész sorát foglalja magába, amelyek közül egyik merészebb, mint a másik.

A szenvedélyes megszállottság azt jelenti, hogy nem tartozol azon emberek közé, akiknek az a céljuk, hogy nyugdíjba vonuljanak, hogy sok idejük maradjon golfozni. A céljaidnak nagyszabásúaknak kell lenniük, és egy határtalan jövő felé vezetniük. Ilyen egy olyan cél, amit a lényed részének érzel, és ami miatt minden reggel izgatottan kelsz ki az ágyból.

A szerzőnek például egy időben 100 lakása volt, majd a célja azonnal ambiciózusabbá vált: 500 lakást birtokolni. Most, 2016-ban már 4500 lakással rendelkezik.

Ha egyszer már kerestél egymillió dollárt, miért ne tűznéd ki új célként az egymilliárdot? Kezdj el gondolkodni az összes jótékonysági szervezeten, amelyet finanszírozhatnál, és a biztonsági hálón, amelyet a jövő generációinak biztosíthatnál. Végtelen ambíciókkal minden napra biztosíthatod azt az üzemanyagot, amely egy igazán kivételes élethez juttat.

Nos, ha a nyugdíjazás utáni életedet egy golfpályán képzeled el, a célod lehet, hogy átugord azt az alacsony akadályt, de aztán mi lesz? Nemsokára lehet, hogy a nap nagy részét tévénézéssel töltöd, és akkor beköszön a depresszió.

Ha nem akarsz szerencsétlenkedni, akkor adnod kell magadnak egy nagy célt, amely a karriereddel együtt növekszik.

Tehát soha ne nyugodj bele. Maradj aktív, és nyúlj folyamatosan új magasságok felé.

„A megszállottak céljai mindig egy kicsit az elérhetőségen kívül helyezkednek el.”

Célozz magasra, a részletekkel ráérsz később foglalkozni.

Senki sem tudja pontosan megjósolni, hogy a dolgok hogyan fognak alakulni. Még a milliárdosok sem tudják pontosan, hogyan fognak több pénzt keresni. Ehelyett azt teszik, amit neked is tenned kellene, vagyis tízszer többet ígérnek, mint amennyit lehetségesnek gondolnak, majd arra kényszerítik magukat és a csapatukat, hogy megtalálják a módját annak, hogy teljesítsék az ígéretet.

Fontos tehát, hogy mindig magasra törjünk, és olyan ígéreteket tegyünk, amelyekkel felnőhetünk a kihíváshoz.

Az életed minden jelentős eseménye, például a házasságkötés, a gyermekvállalás vagy az első vállalkozásod elindítása megköveteli, hogy fejest ugorj bele, és menet közben találd ki, hogyan kell úszni.

Ugyanennek az elvnek kell érvényesülnie a magad és a vállalkozásod számára kitűzött céljaidra is. Még azelőtt is kiadhatsz termékeket, mielőtt azok készen lennének, különösen, ha ez azt jelenti, hogy elsőként jelenhetsz meg a piacon.

Elsőnek lenni gyakran fontosabb, mint tökéletesnek, ahogy azt az Apple is újra és újra bebizonyította. Szinte minden Apple terméknek megvoltak a maga hibái, de a vállalat tudja, hogy a nagy, merész és innovatív dolog fontosabb, mint a bétatesztelésben való késlekedés. Ezért tartják az Apple-t minden idők egyik legjobb márkájának.

Egy másik szervezet, amelytől érdemes példát venni, a New England Patriots futballcsapat.

Amikor Robert Kraft 1995-ben átvette a Patriots tulajdonosi székét, a csapat nehéz helyzetben volt. De ez nem akadályozta meg Kraftot abban, hogy merész ígéreteket tegyen a Super Bowl megnyerésére. Ez arra ösztönözte a játékosokat, hogy minden szezonban és minden meccsen 110 százalékot adjanak, és mára öt Super Bowlt nyertek, mindezt mióta Kraft átvette az irányítást.

Nem mellesleg a Patriots franchise 3,2 milliárd dollárt ér, és a legjobb helyek némelyike 500 dollárért, a cégeknek fenntartott helyek pedig 500 000 dollárért kelnek el. A játékosokhoz hasonlóan a szurkolókat is minden évben arra ösztönzik, hogy higgyenek abban, hogy a csapatuk messzire jut.

Ahogy ezek a példák is mutatják, jó üzleti gyakorlat a holdat ígérni, és bízni abban, hogy a terv a helyére kerül.

A félelmek felvállalása segíteni fog a sikerben.

Miközben a határok feszegetése a siker hajtóereje lehet, garantált tény, hogy félelmet is okozhat. De ne hagyd, hogy ez megállítson. A félelmet meg kell érteni és el kell fogadni, mivel kéz a kézben jár a sikerrel.

A félelem két fő ízben jelenik meg: az elutasítástól és a kudarctól való félelem, és mindkettővel foglalkozni kell, ha sikerrel akarsz járni.

2008-ban J. K. Rowling a Harvard Egyetem végzős osztályához szólt. Azt mondta, hogy az tesz naggyá az életben, ha elég bátor vagy ahhoz, hogy kudarcot vallj. Ha tehát soha nem vallasz kudarcot, soha nem fogsz élni.

Rowling tapasztalatból beszél. Tizenkét elutasító levelet kapott, mielőtt az első Harry Potter könyvet végül elfogadta egy kiadó. A könyvből pedig mintegy tizenkétmillió példányt adtak el. Ha hagyta volna, hogy a kudarctól való félelem megállítsa, akkor ma talán nem is létezne Harry Potter, ami elképzelhetetlen!

Szóval csak rajta, engedd, hogy félj, és tudd, hogy ez nem baj, mert ez azt jelenti, hogy hajtod magad és haladsz előre. Ha időről időre nem érzel félelmet, az azt jelentheti, hogy elkényelmesedtél, és nagy hal leszel egy kis tóban, amit el kell kerülni, mert ez azt jelenti, hogy nem fejlődsz.

Ha úgy érzed, hogy stagnálsz, az azt jelentheti, hogy egy nagyobb tóba kell költöznöd. Talán itt az ideje, hogy új fióktelepet nyiss egy másik városban, vagy új üzleti partnereket keress, amelyek új piacot tárnak fel számodra?

Ha a konkurencia legyőzéséről van szó, a félelem is hasznos lehet. A félelem elfogadása a megfelelő gondolkodásmódról szól, és ez pszichológiai előnyt jelenthet.

A szerző számára a legnagyobb áttörést a 2008-as gazdasági összeomlás jelentette. Akkoriban mindenki félt a jövőtől, ezért úgy döntött, hogy ezt a félelmet arra használja fel, hogy még több eladás tartott és több nyilvános szereplést vállat. Tehát, amíg mások a félelemben ragadtak és azzal foglalkozta, ő elkezdett terjeszkedni több piacon, ami elég szépen kifizetődött.

„A siker és a kudarc közti különbség az, hogy nem adod fel, amikor a többiek bedobják a törölközőt.”

Hagyd abba a takarékoskodást, és használd a pénzt a növekedésre.

Bármilyen félelmed is van, a siker mindig a növekedésben mérhető. Ez azt jelenti, hogy az az okos dolog, ha a nyereséget és a felesleges energiát a terjeszkedésbe fekteted. Ezzel a stratégiával lesz a legjobb esélyed arra, hogy sarokba szorítsd a piacot.

Ez a stratégia azt is jelenti, hogy sokkal fontosabbnak kell tekintened a kiadásokat, mint a megtakarításokat.

Gondolj erre a következőképpen: Az a pénz, amit nem használsz fel, nem túl hasznos, nem igaz? Csak az a pénz számít, ami segít a növekedésedben.

Ennek adózási szempontból is van értelme. Míg a nyereség mindig adózik, a cégedbe újra befektetett pénz általában nem adózik, így ezek a dollárok a nap végén értékesebbek lesznek. Ezért bölcs dolog mindig a növekedési és befektetési lehetőségeket keresni, beleértve a meghódítani kívánt új piacokat és a felfedezésre váró új utakat.

A szerző azt ajánlja, hogy a nyereség 30-40 százalékát költsd terjeszkedési lehetőségekre.

Ha azonban ezek a terjeszkedési lehetőségek nehezen találhatók, akkor a következő legjobb megoldás az, ha ezt a pénzt reklámra költjük. Általánosságban elmondható, hogy a marketingre, reklámra és közösségi médiára költött pénz soha nem vész kárba. Ha a reklám működik, és ismertté tesz, akkor a korábban nehezen elérhető bővítési lehetőségek hamarosan kopogtatni fognak az ajtódon.

Bármit is teszel, ne próbálj meg „egyszemélyes showműsor (one-man-show)” lenni. Vezetőnek lenni azt jelenti, hogy sikerre vezeted a csapatod, és ez gyakran azt jelenti, hogy nagyon nagy csapattal rendelkezel, mint például az Amazon több mint 200.000 fős személyzete, vagy az Apple és a Microsoft 100.000 fős csapata.

Jelenleg az amerikai cégek mintegy 75 százaléka olyan, amit a szerző egyszemélyes showműsornak nevezne, és ha átlagosan számoljuk az éves nyereségüket, akkor az csekély 44 000 dollár.

A szerző a saját bőrén tanulta meg ennek a megközelítésnek a korlátait: tíz éven át próbált mindent egyedül csinálni, amíg rá nem jött, hogy a vezetői szerephez tudni kell, hogyan kell delegálni és olyan embereket felvenni, akik segítenek pénzt keresni. Ekkor Cardone elkezdett több embert alkalmazni, és a cég valóban növekedni kezdett.

Használd a gyűlölködőket szövetségesként, hogy tápláld a megszállottságodat.

A nagy sikerrel együtt jár az ellenállás is. Ez az üzleti élet rendje. De, ha előre láthatod a versenytársakat és a kritikusokat, akkor fel tudsz készülni magadra is.

A mai közösségi médiatér rengeteg lehetőséget kínál a gyűlölködőknek, hogy piszkáljanak, de a legjobb módja annak, hogy kezeld a jelenlétüket, nem az, hogy megpróbálod elhallgattatni őket – hanem az, hogy hálás vagy a figyelmükért.

Gondolj rá így: minél több gyűlölködőd van, annál sikeresebb vagy.

Van egy régi mondás, miszerint „nincs olyan, hogy rossz reklám”, és ebben az esetben a gyűlölködők valóban ingyenes reklámként használhatók. Ha valaki kritizál téged, akkor a piac vezető erejét látja benned. Senki sem piszkál egy jelentéktelen vállalkozást. Csak azokat tekintik trollkodásra és heves kritikára érdemesnek, akik fontosak.

Másképp fogalmazva: Ha több millió Twitter-felhasználó gyűlölködik ellened, van rá esély, hogy te leszel a következő elnök!

A gyűlölködésnek megvan az az előnye is, hogy rugalmasabbá tesz minket. Gondolj vissza a kötekedőkre az évek során. Jobb vagy rosszabb, de szerepet játszottak abban, hogy azzá váltál, aki ma vagy.

Legyen szó a sportolókról vagy a gonosz lányokról, akik a középiskolában piszkáltak, a bankigazgatóról, aki nem hagyta jóvá a hiteledet, vagy a névtelen trollról, aki kapitalista disznónak nevez, lehet, hogy idegesítőek, de segíthetnek abban is, hogy ellenállóbbá válj, és táplálják a szenvedélyedet, hogy bebizonyítsd, tévedtek. Ha bölcsen használod, a gyűlölködők szavai akár azt is eredményezhetik, hogy kiigazításokat eszközölsz, és jobb terméket hozol létre.

Azonban nem csak a gyűlölködők állhatnak közéd és a megszállottságod közé. Néha a saját csapatod tagjai is hátráltathatnak, és a következő fejezetben azt fogjuk megvizsgálni, hogyan lehet a legjobban kezelni a problémás alkalmazottakat, és hogyan lehet az egész vállalatra kiterjedő megszállottsági kultúrát teremteni.

„A legnagyobb bosszú a siker.”

Legyél megszállottja annak, hogy a lehető legjobb csapatod legyen.

Mit tartanál fontosabbnak a profittermelés szempontjából, a kedvességet vagy a hatékonyságot? Remélhetőleg a második lehetőséget választottad, hiszen az üzleti életben tény, hogy időről időre népszerűtlen döntéseket kell hoznod annak érdekében, hogy fenntartsd a vezetői pozíciót, és biztosítsd, hogy mindenki a helyén maradjon.

A legjobb módja annak, hogy megőrizd az irányítást a munkatársaid és a vállalkozásod felett, az, hogy irányítod a beszélgetést – szó szerint.

A csapatodban mindenkinek tisztában kell lennie azzal, hogy folyamatosan hallgatod és figyeled őket. Ez azt jelenti, hogy hallgasd végig az értékesítési hívásaikat, hogy megbizonyosodj arról, hogy a csapatod ugyanolyan agresszívan és szenvedélyesen reklámozza a terméket, mint ahogyan te tennéd, ha te magad intéznéd a hívásokat.

Ha valaki nem felel meg az elvárásaidnak, vagy ha az ügyfelet nem megfelelően tájékoztatják, teljesen elfogadható, ha beleszólsz a beszélgetésbe, és rendbe teszed a dolgokat.

Vannak más módjai is annak, hogy tudatosítani tudd a csapatodban, hogy elismered a jó munkát, és személyesen is részt veszel az üzlet minden aspektusában.

A szerző szokása, hogy személyes köszönő üzeneteket küld azoknak a dolgozóknak, akik minden erejüket beleadják a munkájukba. Még ha több ezer kilométerre is van az irodától, akkor is felvesz egy videót a telefonjával, és elküldi a csapatnak. Az ilyen őszinte, személyes üzenetek biztosítják a teljes elkötelezettséget.

De az ellenőrzésed valójában azzal kezdődik, hogy kíméletlen legyél, amikor a felvételről és kirúgásról van szó.

Ne feledd, hogy amikor felveszel valakit, egy megállapodást kötsz: Te fizetsz neki, és tisztességesen bánsz vele, míg ő egy bizonyos színvonalú munkát végez. Ha tehát egy alkalmazott nem tartja be az alku rá eső részét, és teherré válik, nem szabad rosszul érezned magad, ha elküldöd, és lecseréled valakire, aki elvégzi a munkát.

Manapság már nem várjuk el, hogy 50 évig ugyanazt a munkát végezzük. A legtöbb ember arra számít, hogy karrierje során több teljes munkaidős állást is betölt majd. Az ezredfordulósok különösen tisztában vannak azzal, hogy miként lehet kihasználni a rövid távú szerződéseket a változatos karrier építése érdekében.

A te feladatod, hogy olyan csapatot építs fel, amely ugyanolyan megszállottan és szenvedélyesen rajong a vállalkozásodért, mint Te. Ha ez megvan, a siker biztosan követni fog.

Összefoglalás

A könyv kulcsüzenete:

Kivételesnek lenni azt jelenti, hogy növekedési gondolkodásmóddal rendelkezünk. Ahhoz, hogy valóban sikeres legyél, magas elvárásokat kell támasztanod magaddal és a cégeddel szemben, amelyek néha akár lehetetlennek is tűnhetnek. De ezek a nagy célok kulcsfontosságúak ahhoz, hogy motiváljuk a fáradhatatlan munkaerőt, és hogy a valóban kivételes eredmények felé lendítsük a céget.

Hasznos tanács:

Ne pazarold az időd olyan feladatokra, amelyek nem táplálják a megszállottságod.

Ne hagyd, hogy a házimunka feleméssze az értékes időt, amit jobban el tudnál tölteni álmaid megvalósításával. Ne habozz fizetni valakinek, hogy tisztítsa meg az autódat, nyírja le a füvet vagy porszívózza ki a lakásod. Biztosan vannak fontosabb dolgok, amelyek egyrészt megfelelnek a képességeidnek, másrészt előrébb viszik a terveidet.

Javasolt további olvasmány: Grant Cardone: The 10X Rule

A The 10X Rule (2011) világos útmutatásokat ad ahhoz, hogyan tervezheted meg a legjobban a sikerhez vezető utadat. Ebből a könyvből megtudhatod, miért működik ez a kevéssé ismert stratégia, és hogyan ültesd át a gyakorlatba, miközben olyan eszközöket is kapsz, amelyekkel sikeresebb lehetsz, mint valaha is gondoltad volna.

×
×

Cart